Guatemalský historik Erdozain Lopez Ramines (30) je hrdý na mayskou kulturu. Jeho matka, otec, babička i prababička jsou Mayové a zároveň katolíci. Během mého pobytu v Guatemale se stal mým průvodcem džunglí rezervace Tikal.
Mayské děti z vesnice Santiago se modlí vedle Krista k labuti zvané Maya.
Nad zbytky mayských měst a pyramid, které nacházíme, se doslova tají dech. Ptám se na kalendář a na předpovědi o konci světa, který má prý letos nastat. „Je to nesmysl. My tady tvrdě pracujeme a západní civilizace využívá tento cyklus k tomu, aby vydělala peníze. Říká tomu kalendář, ale není to kalendář, je to jen ukončení určitého cyklu, který trval 5148 let,“ říká Erdozain.
Jedna z pyramid v rezervaci Tikal. Nejvyšší dosahují 58 metrů. Podle Mayů byly postaveny až 800 let před naším letopočtem.
„Jak na to tedy někdo přišel a jak na to reagují ostatní Mayové?“ ptám se zvědavě. „O zkáze mluví lidé, kteří se montují do naší historie a kultury. Když si to však myslí, ať se schovají do podzemních bunkrů. My budeme slavit. Budeme oslavovat začátek nového cyklu,“ řekl Erdozain. Uprostřed džungle a mayských ruin mi začal vysvětlovat podstatu mayských cyklů (nesmím tomu říkat kalendář). Na podrobnosti by nestačila kniha.
Konec cyklu není konec lidstva
Podle Erdozaina se vlastně jedná o změny duchovní energie času. Kromě kratších cyklů, jako je den, měsíc, rok či 20 let evidují Mayové takzvaný cyklus dlouhého období.
Ten indiáni rozdělili do 13 cyklů – baktunů. Jeden trvá přibližně 396 let a právě letos 21. prosince končí ten poslední. Přičemž od doby, kdy Mayové začali tyto cykly počítat, uplyne 5148 let (13x396). A v tom to všechno je.
Mayové dnes žijí výhradně ze svého uměleckého nadání.
To je důvod, proč to mnohé svádí k různým hypotézám, mýtům a dohadům o tom, že svět v roce 2012 skončí. Ale při svém putování po guatemalských vesnicích, v nichž jsem hovořila s desítkami indiánských rodin i jejich uctívanými šamany, jsem na nic takového nepřišla.
Někde ani nechápali, o čem mluvím, když jsem zmínila konec světa. Indiáni v guatemalských horách mají svoji vlastní víru – kruh v podobě cyklů života, který si vystaví do křesťanského kostela, a o nějakém konci není vůbec řeč.
Mayové nikdy nemluvili o fyzické likvidaci Země, nýbrž o novém začátku, kdy si lidé uvědomí, že se opět musí spojit s přírodou. Samuel Arco, historik
Z nádherné rezervace Tikal, kde jsme byli obklopeni nejen pyramidami, ale i krásnou přírodou, opicemi a různobarevnými papoušky, jsme odjeli do města Antigua. Historie tam na vás dýchá na každém kroku a není divu, že město je zapsané do seznamu světových památek Unesco. Někdy si v něm připadáte, jako byste se přenesli minimálně o 500 let zpět. Až tam sahá původ tohoto města, které navíc sužovaly výbuchy sopky Volcan de Agua.
V místním muzeu mayské kultury a hudebních nástrojů jsem hovořila s jeho ředitelem a historikem Samuelem Arcem. Odpověděl mi na otázku, co Mayové ve skutečnosti předpovídali o dnešní době a o přechodu do nového období. „Mohli bychom to tedy nazvat přechodem do nového světa?“ zeptala jsem se.
Nikdy nemluvili o zkáze Země
Samuel upozornil, že „poslední třináctý baktun letos končí dlouhé období nazvané Věk Pátého Slunce, které začalo 3136 před naším letopočtem. Třináctý baktun trvá zhruba od roku 1616 do 2012“.
„Právě tento věk je podle Mayů dobou přechodu. Indiáni předpovídali tvrdé dopady materialismu, odcizení lidí od duchovních hodnot a snahy prosadit vlastní ego, jako je nadvláda nad přírodou,“ dodal. Zajímalo mě, co se tedy stane po roce 2012? Podle Samuela Mayové v žádném případě nikdy nemluvili, ani v rozluštěných hieroglyfech nepsali o fyzické likvidaci Země, nýbrž o novém začátku, kdy si lidé uvědomí, že se opět musí spojit s přírodou.
Šaman Carlos na hřbitově v Chichicastenangu vyvolává duchy předků.
„Díky postavení hvězd a planet bude k lidem proudit zvláštní kosmická energie, změníme se a budeme o Zemi a životě přemýšlet jinak,“ upřesnil Samuel. „To se už ale vlastě děje, nemáte ten pocit?“ připomínám. Souhlasně přikývl. Boj proti globálnímu oteplování, hledání nových zdrojů energie, ochrana deštných pralesů, to je podle něj slabý začátek přeměny.
„Lidé si toho budou muset uvědomit daleko víc. Materialistická spotřební společnost se změní ve společnost uznávající znovu duchovní hodnoty a spojení člověka s přírodou,” dodal 55letý historik. Soudí, že společnost nebude mít na vybranou, bude k tomu v podstatě donucena.
„A co si pod tím konkrétně představujete vy?“ zeptala jsem se ho. Samuel se dlouho nerozmýšlel: „Tak třeba definitivní změna pohonných hmot, doprava navíc bude probíhat ve vzduchu, přestane se úplně těžit ropa,“ usmívá se guatemalský rodák s tím, že tohle není jen jeho názor.
Byli Mayové mimozemšťané?
Historie mayské civilizace sahá až do roku 7000 před naším letopočtem. Svého vrcholu dosáhla kolem roku 800. Mayové budovali rozsáhlá města s chrámovými pyramidami, archeologické nálezy dokonce dokazují, že stavěli i hřiště pro míčové hry.
Kuchyň v jednom z mayských zděných domků.
Byli vynikající astrologové bez jakékoli speciální techniky a teleskopů. Mayové se dělili na společenské vrstvy podobné kastám. Po roce 900 však začaly vyspělé kmeny z rozsáhlých měst mizet. Nikdo zatím nedokázal, co to způsobilo. Toto období je opředeno dalšími spekulacemi. Třeba o tom, že staří Mayové byli mimozemšťané.
Indiáni předpovídali tvrdé dopady materialismu, odcizení lidí od duchovních hodnot a snahy prosadit vlastní ego, jako je nadvláda nad přírodou. Samuel Arco, historik
V horském městě Chichicastenango potkávám 65letého Belasaria Gonzalese. Na otázku, proč Mayové tak rychle zmizeli, odpovídá: „Jednak se stěhovali z místa na místo za vodou a jednak se jich hodně navzájem pozabíjelo. Kněží vyžadovali lidské hlavy jako oběti bohům. Někdy to byly tisíce uťatých hlav.“
Chrání své tradice
Španělští dobyvatelé obsadili většinu mayského území kolem roku 1550. V Guatemale je dnes úředním jazykem španělština, v horách a na vesnicích však Mayové stále mluví svým jazykem. Existuje nesmírné množství dialektů. Projít se například nedělní tržnicí v Chichicastenangu je zážitek.
Dívka ze San Juanu se učí prodávat suvenýry od útlého věku.
Mayové ze všech okolních vesnic v ní prodávají své výrobky, vypěstovanou zeleninu, květiny, a každý mluví jinak. Všechno voní bylinami. Šamani se modlí u mayského kříže v křesťanském kostele. „Propojení mayského odkazu a křesťanství je naprosto originální,” dodává Belasario.
Na 200 tisíc mayských domorodců v Guatemale vyvraždila krutá občanská válka v letech 1960–1996. Mayové ale stále žijí a chrání své tradice, ačkoli jsou dnes tvrdě zasaženi západní civilizací v podobě misionářů a turistů. V Guatemale, Belize a Mexiku žije dnes odhadem sedm miliónů mayských indiánů. Guatemala se ale považuje za střed a srdce jejich kultury a civilizace.